Krishantering


Strategisk kommunikation, medie- och krishantering, skribenttjänster

Krishantering och krisförebyggande stöd 


En kris kommer alltid olämpligt. En fysisk kris alltid oväntat, en förtroendekris smygande och då ofta som en följd av en mediegranskning. Oavsett vad som utlöst krisen sätts bilden av krisen – och hur den hanteras av ledningen – i medierna. Krishantering handlar alltid om skadebegränsning, om att dämpa de långsiktiga negativa effekterna för organisationens eller företagets personal, verksamhet, affärer och varumärke.


Varje kris är unik och det finns ingen given mall för hur den ska hanteras. Det finns alltid en mängd faktorer att ta hänsyn till, alltid omständigheter som försvårar hanterandet. Och samtidigt som ledningen är hårt pressad måste verksamheten fungera så normalt som möjligt. Rollen för en extern krishanteringskonsult är att med lugn och klokhet hjälpa ledningen att se klart på det rådande läget, att förutse hur medier kommer att skildra krisen, att ibland öppet säga det ingen annan vågar, och att hjälpa organisationen att hitta vägen framåt.


Mina tjänster:


  • Akut krishantering: Att omedelbart gå in som rådgivare till ledningsgruppen
  • Krisförebyggande: Kriser kan förebyggas genom att ledningen har rutiner och rapportvägar som tryggar en sund verksamhet i enlighet med mål och värderingar. Ledningen behöver också ha koll på det omvärlds- och riskanalyser säger, och ha en fungerande kommunikativ kultur i organisationen
  • Krisförberedande: Att ta fram krisplaner och att genomföra krisövningar, eller att genomföra kunskapshöjande och medvetandegörande krisseminarier för ledningsgruppen.